STIHLs banebrytende motorteknologi gir svært lavt drivstofforbruk og har samtidig tilstrekkelige kraftreserver for krevende arbeid med tykke stammer. Dette er mulig takket være den innovative kombinasjonen av STIHLs firekanalsteknikk og spylingsmekanisme. Slik blir maskinens drivstofforbruk senket med 20 prosent sammenlignet med konvensjonelle totaktsmotorer. Allerede i dag oppfyller den de strenge utslippskravene EU II og EPA II.

leistung_1

 

 

STIHLs 4-ports spyleteknikk

leistung_2Fire overføringskanaler virvler drivstoff-/luftblandingen rundt før den blir antent. Drivstoffet blir utnyttet optimalt, slik at motorens virkningsgrad blir betraktelig høyere. Resultat: lavere drivstofforbruk og høyt dreiemoment over et bredt turtallsområde.

 

 

Friskluftskanaler

leistung_3Under innsugingsprosessen legger det seg en friskluftpute mellom det forbrente materialet (eksosen) i sylinderen og de uforbrente avgassene i veivhuset. Denne luftputen reduserer tapet av den uforbrente drivstoffblandingen og minsker på denne måten belastningen på miljøet og deg som bruker.